Risk, behov och mottaglighet

Samtliga delar av Turning points bygger på risk-, behov-, och mottaglighetsprinciperna (RBM). RBM-principerna har stark evidens för att vara effektiva när det gäller behandling av personer som är aktiva i kriminalitet. RBM-principerna är ett av de mest framträdande och välstuderade tillvägagångssätten för att minska återfall i brott. Forskningen visar att när behandlingsprogram följer RBM-principerna, är de mer framgångsrika i att minska risken för återfall i brott.

Riskprincipen: Behandlingens intensitet ska matchas med individens risknivå för återfall. Högre riskpersoner bör få mer intensiv behandling, medan lägre riskpersoner ska få mindre intensiv behandling. I programmet genomförs inte riskbedömningar för att avgöra klientens risknivå. I programmet finns det däremot behovsbedömning där klienten får svara på 90 olika påståenden där samtliga påståenden kan kopplas till klientens tänkbara kriminogena behov. Desto fler påståenden/kriminogena behov klienten behöver jobba med desto intensivare behandling får klienten.

Behovsprincipen: Behandlingen bör fokusera på de kriminogena behov som direkt påverkar individens kriminella beteende, såsom antisociala attityder, kamratrelationer och impulskontroll. I programmet finns det som tidigare nämnt behovsbedömning som hjälper till att identifiera klientens kriminogena behov som behandlingen ska fokusera på.

Mottaglighetsprincipen är tudelat: Den generella mottagligheten handlar om att använda behandlingsmetoder som är evidensbaserade och effektiva för att förändra kriminalitet. RBM-principerna betonar att behandlingsmetoderna ska baseras på kognitiv beteendeterapi (KBT) och social inlärningsteori.

Den specifika mottagligheten: handlar om att skräddarsy behandlingen utifrån individens unika egenskaper, vilket kan inkludera deras kognitiva förmågor, inlärningsstil och andra personliga faktorer. I programmet anpassar behandlaren såväl behandlingen som hur de enskilda övningarna genomförs utifrån den aktuella klientens risker, kriminogena behov och klientens unika egenskaper och förutsättningar.